Modebranchen når rekord-niveau takket være eksportvækst
Den danske modebranche mødes i disse dage for at fremvise og sælge den kommende sæsons kollektioner under Copenhagen Fashion Week.
Og det er en branche i fortsat vækst, der mødes, de danske modevirksomheder har aldrig solgt så meget tøj som i 2018.
Den samlede omsætning landede på 47 mia. kr., hvilket er det højeste niveau nogensinde, og 4,1 pct. højere end året forinden. Det viser en ny analyse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.
- Det er en imponerende bedrift, at modebranchen fortsætter med at vokse. Siden finanskrisen har de danske modevirksomheder styrket og udbygget deres position. Og det er ikke udelukkende de store virksomheder, der trækker læsset. Også de små og mellemstore virksomheder bidrager til den positive udvikling, siger Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil.
Eksporten er afgørende for succes
Det er eksporten af dansk mode, der driver væksten. Og her fortsætter modebranchen med at bygge på.
Eksporten steg i 2018 til 31 mia., hvilket betyder, at eksporten udgør 65 pct. af det samlede salg. Det er fortsat Tyskland, der er den klart største aftager af danske modevarer efterfulgt af Sverige og Holland.
- Eksport er afgørende, hvis man vil have succes, og det har de danske modevirksomheder været bevidste om de sidste 10 år. Derudover er man nødt til at have en klar strategi for e-handel, ligesom man selvfølgelig skal have et stærkt brand og designmæssigt udtryk. Det gælder uanset, om vi taler dame-, herre- eller børnemode, siger Thomas Klausen.
Eksporten af dansk mode er i løbet af 20 år steget 149 pct. I 1999 udgjorde eksporten af beklædning bare 12,5 mia. kr. Ser man isoleret på eksporten siden finanskrisen, er den steget 68 pct.
Men det kræver en indsats, hvis de danske modevirksomheder skal fortsætte den flotte vækst.
Sidste kvartal af 2019 bød på voldsomme udfordringer i hele den europæiske detailhandel, og generelt står modebranchen over for store omvæltninger.
- Salgskanalerne er fortsat under forandring. Der sælges mere og mere tøj online, og den fysiske detailhandel bliver naturligvis påvirket af det. Samtidig er der flere makroøkonomiske og politiske forhold, der påvirker branchen. Derudover er det også nødvendigt, at modebranchen tager større skridt i retningen af at blive mere bæredygtig og ansvarlig. Det er den måske allervigtigste dagsorden disse år, siger Thomas Klausen.
Han er dog ikke i tvivl om, at de danske modevirksomheder er godt rustet til at imødegå de mange forandringer.
- Historisk set har branchen altid formået at overvinde store forandringer og udnytte dem til at tage næste skridt. Derfor er jeg også meget fortrøstningsfuld trods de store forandringer, branchen står over for, slutter Thomas Klausen.